The life behind my eyes

Jeg pleier ikke å gjøre så mye av denne typen innlegg, men tenkte jeg skulle prøve å gjøre en liten oppsummering av hvordan det går for tiden- uten å pakke det inn i vers og refreng som jeg egentlig er mest komfortabel med.

 

Jeg har jo hatt en tung depresjon, som har vart leeenge.. Først på nyåret kjente jeg at den begynte å slippe taket litt, og så har det vært noen måneder der jeg liksom har vaklet litt. Det har fortsatt vært tunge tanker og følelsen av å være stuck, selv om jeg har gått all-in for å virkelig begynne å leve igjen. Noe av det kjipeste med å lide av alvorlig sykdom er jo gjerne at det blir noen vonde brudd med mennesker som ikke orker å følge deg i livet lenger, og akkurat det har vært veldig vanskelig å faktisk sørge meg ferdig over.. Det er jo umulig å ikke ta noe sånt personlig, når venner og familie ikke orker deg lenger. Jeg skjønner det jo. Men det er fortsatt jævlig sårt. Og det går inn på selvtilliten og selvfølelsen, sånn skikkelig. Jeg tror noe av det absolutt vondeste jeg har følt på i livet, er den følelsen av at man bare ikke er mulig å være glad i.

 

Jeg har tenkt litt på det egentlig, at romantisk kjærlighetssorg hører og ser man mye om, det er utallige filmer og sanger om det. Men sorgen over å miste venner og familie, det snakkes ikke så mye om. Men det er jo noe de fleste opplever egentlig, av så mange ulike årsaker. Det er ikke noe man er alene om, men det føles gjerne sånn.. Vel, jeg ville bare si det egentlig. At det skjer, at det er vondt og vanskelig. Jeg synes personlig det har vært vanskeligere å navigere gjennom enn klassisk kjæreste-brudd..

 

Men ja, over til noe mer positivt: På nyåret kjente jeg skikkelig på at nå må jeg gjøre NOE. Så jeg har tatt to kurs på henholdsvis Helsehuset Stavanger og Jæren Recovery College og kan varmt anbefale begge deler. De har flere ulike kurs og det er lavterskel for å melde seg på, og opplegget er veldig bra. Har også søkt meg inn til en lokal bedrift som har mulighet for å tilrettelegge for de utfordringene jeg har, lang ventetid dessverre men får jeg plass der så har jeg muligens en JOBB for resten av livet, og kan også få mulighet til å ta diverse fagbrev, og ja.. Jeg håper INDERLIG at jeg får denne sjansen, og ikke om så alt for lenge heller, men her må jeg bare smøre meg med tålmodighet.

 

Også trener jeg flere ganger i uka, det er virkelig balsam for sjelen- vel, med et lite unntak. Jeg har vel nevnt noe om det før, men jeg har slitt med spiseforstyrrelser og eget kroppsbilde/syn veldig før, og det har kanskje blusset litt opp igjen nå som jeg trener jevnlig- at jeg blir litt mer kritisk til kroppen min egentlig, og det er jo en dum ting.. Må innrømme at jeg har hatt noen tilfeller med overspising/oppkast- bulimi altså, men det har bare vært et par ganger og jeg tror jeg har det under kontroll nå. Greia er jo at jeg faktisk VIL ha litt fettprosent på kroppen, jeg synes hofter, pupper og rumpe er FINT og vil egentlig ikke krympe så mye mer der, hehe. Samtidig så er det vanskelig å ikke irritere seg over den fettansamlingen som sitter igjen nederst på magen, vet da faen hvordan jeg blir kvitt den uten å bli helt planke! Æsj, akkurat der er jeg sjalu på dere menn altså. Dere har liksom ingenting dere må ofre ved å gå all-in på treningsfronten, hehe.

 

Så ja, det var vel livet mitt per dags dato. Ikke verst, alt tatt i betraktning, og jeg føler endelig at jeg kan la meg selv være sånn skikkelig glad og fornøyd. Det føles så bra at jeg har kommet hit helt selv, tatt mine egne valg og gjort forandringer- sånt er jo alltid litt skummelt. Jeg tror det som har skremt meg mest tidligere er tanken på å virkelig prøve hardt å forandre livet mitt bare for å innse at jeg fortsatt ikke klarer å ha det bra. Nå vet jeg liksom at jo, jeg klarer det. Det er en satans stor prestasjon for meg i hvert fall!

 

Også må jeg bare si at det vanskeligste med absolutt ALLE innlegg er hva faen slags bilde man skal legge til (MÅ jeg fortsatt ha bilder på alle innlegg, Patrick?!) og ja alle er sikkert drittlei grisetrynet mitt for lenge siden, men hva ellers har man alltid tilgjengelig egentlig..? Ikke svar noen pikante kroppsdeler nå, haha. Tro det eller ei, men jeg HAR enda litt skam igjen i livet.. Men ja, om noen har noen kreative tips her så hyl ut. Jeg føler i hvert fall at det må være bilder jeg har tatt selv, vi er ganske opptatt av copyright her i gården 😉

 

Med det runder jeg av. Håper alle har en grei start på uka, og at resten også blir fin!

 

 

7 kommentarer

    1. Så fantastisk å høre det går fremover m.h.t å mestre denne sykdommen! Jeg gikk selv på en smell som gjorde at jeg fikk kjenne på hvordan det er å befinne seg helt nede i kjelleren for noen år tilbake, så jeg kan bare begynne å forestille meg hvordan det må være å befinne seg i den tilstanden over lengre tid.
      – Det som for meg lyder mest lovende i det du forteller, er at du har gått i gang med å sikte deg inn på et fagområde med ambisjoner om å gjøre en yrkeskarriære av det. Selv er jeg nemlig uhyre glad for at jeg sto standfast på mitt i hht det å gå tilbake til yrkeslivet så fort som råd var, for det aller siste jeg trengte var å få all verdens tid til å ‘marinere’ hjernen med eksistensiell angst på steroider krydret med lettere vrangforestillinger *haha*. Alle er selvsagt ikke som meg, men jeg tror nok det er mer vanlig enn det gis inntrykk av..
      – PS: De av oss som har en egenart, en reell personlighet og tenker selv istedet for å passivt la seg føre med ‘bjellekua’ vil ALDRI kunne bli likt av alle. Men on the bright side, vil de tapte erstattes av det mest interessante og givende menneskeheten har å by på, så.. 😉

      1. Jeg vet jo veldig godt at du er en grepa og klok (og knakandes babe!) dame Gry, men tusen takk for at du deler av livsvisdommen din med meg! Jeg kjenner så innmari på det selv, uføre-livet er ikke bra for meg akkurat av grunnene du nevner, og jeg kan ikke gi meg før jeg har mer.. Jeg må gi noe av meg selv i dette ene korte livet 😅 Stor klem fra meg ❤️

    2. utrolig kjekt å lese at du selv føler det går fremover, tross alt, det er din egen mening og oppfatning som betyr mest…
      Håper du klarer å se deg selv med litt snillere øyne fremover, du er åpenbart både sterkere og tøffere enn du kanskje gir deg selv kreditt for?
      En jobb ja, krysser fingrene for at det går i orden. Følelsen av mestring, noe meningsfylt og kanskje mer rutiner i hverdagen…et stort steg mot å “normalisere” tilværelsen.
      Lykke til med treningen, tenk på det som helsebringende, ikke at man skal bli toppidrettsutøver. sett realistiske mål og små delmål. Lettere å gjennomføre, i følge de som påstår å vite… 🙂
      Tips til bilde? utenom de pikante som du får spare til de som “fortjener”? hehe
      Smil, du er jo ei flott dame, så vis frem smilet ditt 😉
      klem fra kenguruland

      1. Takk for gode og kloke ord som vanlig fra din kant ❤️🤗 Skal huske det om treningen! Er du i kenguruland?? Det vil jeg gjerne høre mer om 🤓😁 HAR DU SETT HVITHAI ENNÅ? 😅

      2. Og takk for bildetips! 🤗 Skal levere smil bare til ære for deg (selv om jeg burde hatt regulering først haha 😉🤓 Nå er du advart 😅

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg